Wat, waar
& hoe , wie, waarom .
Wat:
De
FIS-fietsroute naar Praag moest gecontroleerd worden en diverse
alternatieven bekeken / uitgezocht / ontwikkeld.
Dat betekent ook wat meer rijden dan normaal. Deze Praagrote is een 1000km., toen we klaar waren zat er iets meer dan 2000 op !
Waar
& Hoe:
Vanaf
Nijmegen tot aan
Praag gefietst, terug met de nachttrein. We fietsten op de -voor ons-
bijna nieuwe zwitserse frames met een rohloff naaf en 50mm dikke
antilek -banden, zelf gecombineerde cantilever-remmen, bagagedragers
voor en achter, en de kaartenbak voorop.
Wie:
Tot bijna
aan de
Tsjechische grens deed ik het alleen, want controlefietsen is niet zo
leuk als vakantiebezigheid: elk ogenblik sta je stil om te kijken of
een slechte navigator op die plaats mogelijk een fout kan maken bij
lezen van de kaart of gebruik van de tekst.
Vanaf het
Fichtelgebergte reed mijn dochter Talea mee tot aan Praag: dat was soms
ellende -twee gelijke eigenwijze karakters- maar vooral plezierig en
ook heel handig bij het rijden van een alternatieve route: daarom tos
je gewoon. Bovendien bracht ze mooi weer mee !
Waarom:
De
schrijver van de
route had de indruk dat de oplage bijna was uitverkocht en dat (dus)
vóór de zomer een nieuwe editie moest komen. Niemand kon vroeg in het
jaar fietsen, behalve ik, maar het moest voor mei, want dan gingen we
als echtelieden de Noordzeeroute afmaken.
Dus werd
het fietsen in april, met een sneeuwvoorspelling en een virusinfectie
op de dag van vertrek..... Lees verder.
Deze rapportage is voor zowel de FIS-ers als
voor de eigen achterban:
een ieder haalt er uit wat hem/haar goeddunkt. [per 2013 slechts enkele FIS-stukjes laten staan als illustratie hoe je een controle-verslag maakt...]
Heb
–tenzij anders vermeld- alle route-varianten gereden, zodat er
volledige info is.
Daarnaast is aangegeven welke
routepunten zouden moeten worden opgenomen in de “verbeteringen”
op de website, opdat mijn tocht zinvol is geweest...
080402.woensdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
106 |
5:57 |
32 |
17 |
11:20 |
Nijmegen |
19:20 |
Drevenack |
8-11 |
Heel veel buien, op 1 na alles ontfietst |
76
vanaf grens |
4:08
vanaf grens |
|
|
|
|
|
|
|
Harde wind achter de hele dag: mee: 26-30
km/hr., tegen 15-17 km/hr. |
Mooie
route; Rees viel wat tegen. Wesel gewoon grote stad.
Moe ná Wesel.
Door die ezel ...?
Niet best
geslapen bij boer uit adreslijst:
harde veer in de rug en een snelweg op
100m.

FIS
Kaart1 |
Laat
bij tekst de 3
straatnamen weg. Geeft al fietsend geen extra info,
leest minder efficiënt. |
Kaart2
|
emmerich:
zie
plattegrond : begint op kruispunt B8 , gaat TOT
SPOOR.{algemeen geef aan wanneer je overschakelt van grote kaart naar
stadskaart, v.v.} |
|
10,5
…… pijl omhoog
RECHTDOOR (als extra tekst)
[volg verder hoofdroute] |
|
(1)
…tot kruispunt
Alter dijkweg / huetsche strasse pijl
rechts. |
|
(2)
„zur rossau“ achteraan de
tekst plaatsen. |
|
Straten
Rees vanaf markt niet
gecontroleerd |
Kaart3 |
vervang (4) en (5) door :
gewoon de rijndijk volgen. |
Kaart5 |
…..niet echt gezellig…, MAAR
WEL MET WINKELS |
|
(2) WO:
TXT: bij nieuwbouw niet de
bordjes, maar gewoon de ex-spoorlijn blijven volgen, dan vind je de
route pijl links .
OW: TXT:
route tot ex-spoorlijn , daar pijl rechts. |
|
OP de bismarckstrasse: pas op
! bordje staat aan de overzijde van de
straat. Daar pijl links (galgenheide) |
|
(3) WO:
=OK. OW: bij kruispunt met orthöverweg
rechtdoor, einde: pijl rechts: weer op route. |
Kaart6 |
(1)
WO. Bospad opmerking overbodig: kan
niet missen. Ter plekke beter NIET langs de hoofdweg naar de stad: kom
je de stad niet leuk binnen. {kwestie van smaak} {als je -zoals ik-
eerst te ver doorfietst naar het dorp en op de
hoofdweg eindigt, ga je daar rechts, maar dan is het bospad pas 3km na
de bebouwing en er is een mogelijk verwarrende richtingaanwijzer midden
in de bebouwing: daar is ook een soort bospad…} |
|
(2)
OW: vanaf bospad komend de VW
oversteken, dan pijl rechts. |
|
Romaans museum ligt aan de
route |
|
(3)
slecht stuk Ahsen: helemaal geen
moeite: gewoon kleine versnelling nemen niet te bang zijn voor water en
modder. Er komen later wel slechtere stukken. Te overwegen is de
waarschuwing weg te laten. [het Dahler Holtz was
erger (na veeeeel regen) ; snap de waarschuwing Dahler holz bij droogte
niet: is redelijke steenslag in dat geval] |
|
Plaatje Haltern niet nodig:
perfecte borden |
080403. donderdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
99 |
6:32 |
|
15 |
9:00 |
Drevenack |
18:20 |
Lunen |
5 -7 |
even zon : 11 C |
Wat wind mee, eerste
hellinkjes.
[word me nog wat, ben óf te moe, óf de
rohloff moet een groter kettingwieltje: moest naar de 4e en zelfs even
naar de 3e versnelling !]
Lange uitregenbui rond Haltern (paar uur) véel te nat / koud
geworden. Leuk: blouse drogen door het regenjack er
over aan te doen. Ja, ja, die
moderne materialen doen het soms ook nog…
Bij aankomst te moe: volledig in het zweet.
Hotel met eten 100 €, slechte service alles op
winst : zum Persil
Je komt hier vlak langs en door het oude
Duitse industriegebied - waar een enkele mijn nog werkt....

En nogal wat volume aan water en
elektriciteitstromen
Tel het aantal 380 kV circuits eens...
 
De
Lippe stroomt best hard, na al die regen
Oude
stuw en brug tot fietsroute omgetoverd..
FIS
Kaart-7 |
(1) ga daar
linksaf, blijf op het FP
… [nix K19] |
|
(2) volg vanaf
Romberg de R6
[rest txt weg] tot het centrum Werne.
[na te bellen zobel fremdenzimmer: 02389-2686] |
|
In lopende tekst: wij
binnen…..langs het natur…gaan
we in het centrum en vervolgen door de … |
|
in Werne is de route naar de stad veranderd:
je komt nu direct op het
plein voor het voetgangersgebied uit. De saline (gradierwerk) komt er
niet meer aan te pas. (hoogstens als een leuke detour aan te bevelen |
|
Beschrijving: volg route tot VW in
de stad. Bij Stoplichten
over. Pijl rechtdoor. Op plein daarna pijl links , pijl
links: steinstraße., etc
[nog simpeler en ook leuker is : op plein daarna pijl links
en rechtdoor het voetgangersgebied door. Aan einde rote pijl rechtdoor
vervolgen : alte Münstersraße.] |
|
{volg je de bordje römer route zoals nu
aangegeven, dan kom je vanaf de
verkeerde kant bij het gradierwerk en volg je braaf de römer route –die
daar geen kleurtjes heeft- dan blijk je na een km of 5 op de
Rode römer te zitten…. (Ja, ja, oriënteren bij zware regen is een
kunst…), dus aanwijzing over römer echt weglaten. Pas veilig ver buiten
de stad is het weer OK.} |
|
Bij Alte Farht is de omleiding er nog steeds |
|
(1) het pad
door Dahler Holz is slecht
matig , maar mooi. Bij droogte of … |
080404. vrijdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
107,5 |
5:31 |
36 |
15 |
9:40 |
Lunen |
17:40 |
Pöpsel |
7-8,
eventjes 11 |
Weinig wind, beetje regen; wel koud |
87,5 + 20 stukje
kanaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 Pension
met bord op de route. 35 € voor 1
mens , 60 voor 2 mensen. Verder prima.
Iets rustiger aan
gedaan. Slechts beetje zweterig:
gaat al beter, of langzamer ? Einde dag hielp thee met
een dextrose
tabletje om de loopneus en verkoudheid te onderdrukken…
?! Nu
een fleece aan ipv de overgooier. Zadel wat hoger, stuur
wat rechter:
fietst beter hier. (spieren worden ook al sterker).
Wat hersteld van
slaapgebrek eergisteren en de race… van het ei-ontbijt gisteren.
Werne is een mooie oude
stad; een versnapering of -goede en betaalbare capu in het
stadhuis-café is de moeite waard.
Er zijn ook nog (herstelde) Radierwerken :
zoiets hoort bij een echt kuuroord.
Oude industriecomplexen
omgebouwd tot moderne musea.
Nog eens
apart heen gaan...
FIS
|
Als je die hele tocht door Hamm niet wilt
doen (je wordt er ook niet
veel wijzer van..) kan je veel beter het kanaal pakken. Via de brug
waar je van oever wisselt, ben je direct in het stadshart. |
Kaart-8 |
Bij „zum bergwerk“ : langs de kolenheuvel
einde pijllinks – langs de
weg, Niet langs het fietspad. |
|
Tekst: Vanaf het station en door
het voetgangersgebied
bereiken we de Südring. Daartoe na voetgangersgebied éerst
oversteken en dan pijl rechts südring.(de bordjes wijzen
anders) fietsen… |
|
Op holumerweg pijl links pijl rechts !!!! |
|
Beschrijving kanaal OW: eenmaal
langs het kanaal fietsend,
Niet de route volgen, maar verder langs het kanaal rijden. Bij de7e
brug (vlak vóor de treinbrug) na de brug pijllinks
naar boven, pijllinks brug over, pijllinks langs kanaal oever verder.
Bij brug bij de elektriciteitscentrale omhoog en pijl rechts richting
centrale.
[Heb vanwege de harde wind de route OW slechts tot aan de stadsbrug
gedaan, niet tot aan de centrale.] |
Kaart 9 |
Pas op: soms is men wat slordig en verwisselt
de römer-rood met de
römer-groen bordjes: geeft de nodige verwarring. Heb er zelfs een paar
omgedraaid; ja, ja , na 3* check…
|
|
Hovestad: het parkje rond het kasteeltje vond
ik toch wel leuk; wat is
„nodig” ? |
|
(2)
….overgeslagen worden want je ziet er
toch nix van.
Pijlrechts, direct pijl links : bronickerstraße. |
|
Bij Büninghausen waar het pad op de VW komt:
daar klopt er nix van:
römer groen wijst naar zuiden, römer rood wijst terug en nix naar
noorden over de brug. Hier dus: steek VW over en pijllinks over de brug.
|
[Speciaal voor FIS: Het
heeft me heeel wat fout
rijden opgeleverd dat de kaarten zo´n kleine schaal hebben: zelfs met
bril is het vanaf het zadel matig te lezen en dan komen de fouten
vanzelf; bij elke kruising afstappen om goed te lezen is net een stap
te ver, maar dat zal je dan weten óok….
Waarom geen rustiger kaartbeeld zoals de Duitse ADFC kaarten, waar je
allen de fiets gerelateerde zaken ziet ?
Het plan om alle info op 1 bladzijde bij elkaar te zetten lijkt me
goed: hetbijgeplakte is handig. Slechts de algemene blabla over route
en steden en bezoekwaardig kan dan op een andere pagina.
Waarom de gele driehoekjes en vierkantjes niet in de tekst gezet? :
refereert veel makkelijker.
Je kan er ook aan denken te blabla info van een tekentje te voorzien op
de kaart, zodat men dan eventueel kan omslaan om te zien wat er te
zien/doen is.]
080405.zaterdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
90,7 |
4:24 |
28 |
16 |
~9:00 |
Pöpsel |
20:20 |
Cappel |
5-8 |
's Morgens goot het; tegen de avond
was het dus
droog, maar 4 ° . |
Geen
duidelijke aankomsttijd
omdat ik op de spitsing van de routes naar Cappel en naar Lippstad werd
opgevangen door een zekere Dieter, die zeer behulpzaam bleek, een man
van 70 die ook langeafstandsfietser is/was en -naar later bleek- bij de
gemeente Lippstad bekend staat als de fiets(paden) fanaat. (maar ze
luisteren wel naar hem). Goed, met hem in de stromende regen half
Lippstad rondgereden om me de beste routes te laten zien, koffie
gedronken, etc.
Hij leverde me kletsnat af bij 'Zum Jägerkug'
aan de Röm. route naast
de kapel in Cappel. [1 pers.40€ ,2 pers. 60€] . Wel
zeer goede service en gezellig. Na
een broodnodige hete douche wat bijgekomen. Soep gekregen (gratis
dus).
Om
5 uur werd het droog en het leek me structureel op te klaren, dus
heb ik de romeinse weg boven langs Lippstad maar gereden en het hele
rondje gecontroleerd. Om 20:20 weer thuis.
Ben
twee dagen hier gebleven om alle alternatieven te fietsen en goed
te bekijken. Op maandag nog uitgebreid met de VVV overlegd; daar kwam
Dieter ook binnenwandelen om met de ambtenaar over mijn en zijn
bevindingen te praten. Zijn en mijn aanwezigheid versterkten elkaar. Al
met al denk ik dat we de beste routes nu hebben - die trouwens niet
heel erg afwijken van de oude - en hebben we de suggestie om pictogram
van FIS te leveren dat ze dan willen gebruiken om de mensen de stad UIT
te krijgen, wat nu eenmaal altijd het grootste probleem is.
FIS
Ik vat hier het resultaat samen voor de routes rond en in Lippstad:
alg. |
De veel te kleine kaart van de binnenstad
maakt het er niet makkelijker
op; neem een mooie plattegrond voor jullie mee.
{de kaartjes zijn voor mij allemaal te klein, maar dat meldde ik al
geloof ik.... de paarse marker-streep verduistert meer dan dat ie
helpt. Zorg voor rustiger kaart waar alle niet-relevante info uit
weggehaald is.}
|
Romeinse route bovenover |
Deze geeft niet zo heel veel meerwaarde.
Een bezoek aan Cappel is interessant, en daar is ook dat goede hotel;
voor de rest... pfff...
Volg de bordjes. Ook hier soms röm.groen en röm.rood verwisseld, maar
dat geeft geen echte moeilijkheden. |
Lippstad ingaan WO |
Volg Röm. tot over de brug Lippe. Daar
splitsing: Röm. gaat
pijl links naar Cappel [zie 1]; naar Lippstad gaan we hier pijl rechts:
fp langs de Lippe.
Bij weg omhoog, oversteken, en vervolg op fp (met de Lippe beneden
rechts). Wordt na enige tijd de Soester straße. Aan einde rechtdoor
over de stoep de binnenstad in (poststraße). Al snel zie je links de
kerk; daarnaast zit stadhuis en VVV (Markt). Einde én het startpunt
voor de verdere routes.
{dat leek ons handig}. |
De route naar Büren. |
Verlaat de Markt via Rathausstraße, pijl
rechtdoor (Geiststraße), pijl
rechtdoor Esbeckerstraße, na de Hella fabriek komt een onderdoorgang:
pijl rechtsaf (Am Mondschein). Verder oude beschrijving.
|
De route naar Paderborn. |
Verlaat de Markt via Langstraße, pijl
rechtdoor (Lippertor), bij grote
kruising pijl rechtsaf (Lipperoderstraße), vlak voor rails pijl schuin
rechts: fp , gaat later langs kerkhof. Na onderdoorgang pijl schuin
rechts aanhouden, over beekje pijl schuin rechts de Lippe blijven
volgen, B-weg met hekjes oversteken. Einde pijl rechts: fp langs de
weg. Pijl rechtdoor naar Mettinghausen, bij splitsing pijl rechtdoor
(Bökerstraße). Bij brandweer pijl rechtdoor op de Römer route naar
Paderborn. |
De route van Paderbon |
Bij brandweer Röm. verlaten: pijl rechtdoor
naar Mettingausen, vandaar
na 3,5 km pijl links (An der Kissekolken). B-weg met hekjes oversteken.
Bij bos pijl links over brugje. Later pijl rechtdoor. Na begraafplaats
pijl links naar centrum. Ga naar de kerk (Markt).
|
De route Lippstad uit OW |
Verlaat de Markt via Marktstraße, op kruising
pijl links
(Cappelstraße), pijl rechts (soeststraße), einde : oversteken, naar
beneden fp langs de Lippe, na enige km. pijl links Römer route volgen
[rechtdoor gaat naar Cappel: niet ver en een bezoekje waard].
|
080406. zondag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
119 |
7:33 |
49 |
15 |
9:10 |
Cappel |
20:50 |
Cappel |
4-9 |
van
fijn tot sneeuwjacht |
 De route over Büren gereden, met trein terug.
[magenta kaartkleur]. Terug tegen negenen (en toch nog eten gekregen:
lekker.).
Vanaf het vertrek tot Büren redelijk weer: weinig wind (mee) , 4° en
droog.
Stukje vóor Büren in de windschaduw van het dal zitten eten: er
kwam zon, het werd zo maar 9° en alle dubbele lagen konden
uit: heerlijk! het leek wel vakantie !
In Büren zit midden op de Markt een perfecte konditorei: grote stukken
en lekker. Ga zelf maar proeven (Steinmeiers).
De prijs voor dit alles
was dat het behoorlijk begon te sneeuwen: het een uurtje bezien en toen
toch maar gegaan: het sneeuwde nog twee uur door. Soms een dichte
sneeuwjacht met een meter of 5 zicht en -2° : bah !
De eerste boer buiten de bebouwing heeft de bordjes 90° gedraaid: in de
sneeuwjacht naar boven, steeds steiler (2e versnelling!) boven naar
rechts, later weer rechts, door boomkap, daarna rechts afdalen naar
rivier. Dus mooi drie zijden van een vierkant gemaakt, maar je kon nix
zien en de weg naar boven zag er uit als een spiksplinternieuw
aangelegd fietspad.
Afgezien hiervan was de route qua uitzichten
vandaag prima: daar hou ik wel van , en het was een prettige
afwisseling met de vorige dagen.
verhaal brugje:
Het brugje bij Scherferde: het is nieuw en NIET smal, wel redelijk
steil: 1 op 1, maar goed te doen. Echter: moest mijn schoenen
en sokken uit en de broek omhoog: tot over de bracket door snel
stromend water van een paar graden om de brug te bereiken en van de
brug af het zelfde: lastig en verdommes koud. Als voordelen kan ik
noemen dat de tassen op waterdichtheid zijn getest en dat de ketting
goed is schoongespoeld ;
Verder
wilde ik in Scherfede zo snel mogelijk naar Warburg om nog een
trein te kunnen halen. Maar had de kaart van dat deel niet bij me en de
bordjes leken het af te laten weten.. Er werd me de kortste weg
gewezen: ben de halve wereld rond geweest.... en het liep al tegen 7nen
en ik moest echt nog treinen naar Lippstad.
Analyse
bij een latere gelegenheid. Uiteindelijk bracht een man met
hond me in de stromende regen -heel langzaam fietsend vanwege de hond,
ik haast hebbend- me naar de rand van de stad, daar 1:4 omhoog en om
19:10 station. Kaartje OK; fietskaartje kreeg niemand uit de
automaat.
De IC van
19:33 --20:24 lippstad , 200 km/uur ja, ja. (en daar fiets je
dan een lange dag over...). Bij uitstappen pas de conducteur: u stapt
hier uit ? Laat de kaartjes dan maar.... pfff.
FIS
vanaf hier per 2013 weggelaten
080407. maandag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
54,5 |
3:33 |
21 |
15 |
9:40 |
Cappel |
15:40 |
Paderborn. |
1 -2 |
Heel veel duurregen, rond vriespunt |
Schoenen en broek
doorweekt. In JH is een droogkamer. Bij de fiets-super even verderop
een
paar overschoenen gekocht – waar ik nooit aan wou...: houden
we het morgen
tenminste droog. Deze kou was voor mij erger dan de sneeuw van
gisteren.
{die fietssuper was op zich wel bijzonder: naar grove schatting 4000
fietsen in een grote hal, van redelijk bekende merken, wel middenklasse
en lager. Vooraan een grote winkel waar ze 'alles' verkochten (behalve
low-riders en goede tassen)}
's Morgens nog naar Raadhuis in Lippstadt : reeds gemeld, Dieter
fietste nog mee
richting Paderborn. Verder nix bijzonders gezien, nix aan, blij dat ik onderdak
ben.
Raakte ergens in de weilanden vlak voor
Paderborn de weg kwijt, maar
dat bleek mijn eigen schuld: zag een bordje naar rechts en keek niet
goed door de regen, die met de tegenwind in m'n gezicht sloeg:
straf. Was ander bordje, wat er een beetje op leek. Weer 4 km
kwijt....
De baggerapparatuur die ik zou moeten zien
was er nauwelijks en zeker
nix spectaculairs: de route is niet erg interessant, `ook niet bij
droog weer.
De baas gaf me een paar
uur op de JH computer om te typen: dat was
praag 1 , die jullie reeds ontvingen.
080408.dinsdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
35,1
|
2:45
|
35
|
12
|
9:30
|
Paderborn
|
13:30
|
Paderborn
|
12°
heel-even |
Mooi weer ! |
56,5
|
t=
3:50 |
51
|
14
|
|
routesplitsing
bij de snelweg |
|
Scherfede |
7° tot 8° |
De hele dag de zon erbij |

's Morgens heel Paderborn gedaan: alle routes in en uit gereden en
gecontroleerd en aangevuld zodat je via het Slot -waar toch iedereen
even heen wil- kan rijden..
Ook nog bij VVV geweest die
er een Raadhuisknecht bij haalde over kleinere zaken:
1.als je de Röm.
route verder wil volgen -wat WIJ niet doen- dan ontbreken de bordjes
vanaf een fietsonderdoorgang, waaraan wordt gesleuteld.
2. De JH is
slecht aangegeven.
3. De routes zijn goed op te pikken vanaf de kerk,
maar slecht vanaf het centrale plein in de binnenstad met winkels (waar
ook de VVV zit, met een zeer sjieke cappuccino twee huizen -sorry:
panden- verderop). Gesuggereerd dat ze daar een algemeen verwijsbordje
plaatsen met 'alle fietsroutes , zoals ze in Engeland wel eens doen.
Mooi weer ! Slechts in overhemd gereden.
Het laatste deel van deze alternatieve etappe is minstens even pittig
als de originele route. Wat is nu beter? Paderborn is apart met die
bronnen, maar van Lippstad tot daar is het nix. Denk er nog even over
na.
Hotel in Scherfede: 'Rose' is nix: ligt aan 2 zijden aan
drukke weg. Ik zat in 'Wulf'. Best redelijk, enorme portie spare ribs
voor 8 €.
{R: de oren-piep is bijna weg ?! , maar daarvoor in
de plaats
beginnen aderen zeer te doen: wet van behoud van ellende. En
de
vermoeidheid gaat maar langzaam weg: toch nog last van die
virusinfectie, denk ik.}
040809.woensdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
61,5 |
4:26 |
38 |
17 |
9:30 |
Scherfede |
17:05 |
Helmarshausen |
9-10 |
lekker:
geen zon, maar wel droog ! |
 JH .:
Schoolklassen
op muziekweek. Lekkere helling naar de JH: 1 op 9. Op zich de JH wel OK:
van alles aanwezig t/m een sauna.
Eigen kamer mer douce/wc en ontbijt en avondeten voor 22€ --
Hollands he` ? Ze willen
geen toegang tot computer geven en de openbare is kapot. En
toen was de TV-kamer ook nog dicht, en waren er geen fatsoenlijke
tijdschriften en helemaal geen boeken.....hmmm.
Vandaag rode kaartkleur. Onderweg
uitgebreid Warburg bekeken. Wel leuk. De weg erheen direct
gevonden (i.t.t. twee dagen eerder...). Ik had zondag gewoon de route
moeten volgen in plaats van me te laten 'helpen' met de kortste weg.
Ging dus fout bij Wethen, toen.
Ook Trendelburg bezocht,
mooie oude burcht. Was ergens in 1300 nog in
het bezit van de Falkensteiners, dus dat wordt weer uitzoeken hoe het
met dit stuk familiebezit is gegaan... leuk met de
conservator staan praten. Is waarschijnlijk inderdaad onze broedertak,
maar hij had ook geen info verder....
De weg
door het dal was wel mooi, niet moeilijk of zwaar (behalve als
je zo nodig de berg van Trendelburg op moet...)
080410.donderdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
56,2 |
3:41 |
48 |
15 |
9:00 |
Helmarshausen |
14:05 |
Hann.Münden |
5 – 6,8 |
Vandaag zwaar bewolkt met af en toe een spat
regen |
48,5 |
3:02 |
52 |
14 |
14:20 |
Hann.Münden |
~19:00 |
Stammen |
|
(in bos op berg 4 C , daar lag ook nog ijs) |
Vandaag magenta kaartkleur:
Er zijn kabelpontjes met de kabel ver boven
water en de pontbaas heeft
géen haast.... lekker kletsen, “over 10 minuten komt er nog een bootje,
daar wachten we toch even op: het stroomt zo hard... wel 12
of 13 km/uur en het staat ook 2,8 m. te hoog.” Dat was te merken in en rond Bodenfelde, waar
alles onder stond: even
een alternatief zoeken.
In Oedelsheim een goede
fietserkroeg/hotel/etc. naast het fietspad:
Kronenhof.
De weg later door het Weserdal leek een
beetje op de Donauroute:
makkelijk, goede bordjes, breed glad fietspad en om de 8 huizen een
zimmer-frei of iets dergelijks.
In Hann.Münden aangekomen was de JH nog
dicht, dus geen bagage af te
geven: dan maar met volle bepakking de bult over: OW. Heuvelop was wel
te doen, nadat ik met de kleding de juiste warmtebalans had gevonden.
De mensen kijken wel gek als je bij 5 graden in je overhemd met
opgestroopte mouwen voorbij komt. De afdaling naar Liebenau was wel
spectaculair met een kletsnatte weg. Aankomst ~ 18:00 .
Aldaar maar eens
naar het station gevraagd – gevonden- en ja: er rijden treinen, allen
maar 3 per dag ri. Kassel alwaar je kan overstappen, nietwaar. {ze
moeten die voorlichter in Hann.Münden even kielhalen...}. Daar er
nergens te slapen viel, maar besloten het rondje langs de rivier
opnieuw te gaan fietsen en te zien waar het schip een haven
vindt.... Het echtpaar dat me het station wees kwam het huis
uit toen ze me zagen aankomen: ja die trein: dat dachten we al. En dat
hotel: tja , de kamers zijn door de gemeente opgeknapt en hij moet dus
gasten ontvangen, maar hij heeft er geen zin in, en nu is zijn vrouw
ook nog weggelopen... dus... en volgens ons is er voorlopig langs de
route nix.... weet je wat: we hebben een grote bus: achterin met die
zooi: we brengen je wel ergens.
Dat werd dus het hooihotel in Stammen,
vlak bij Trendelburg. Heet eigenlijk Hofgut.de Het
hooi leek iedereen toch wat koud, toen eerst een kamertje er tegenover,
maar dat kostte verwarming van de hele vleugel van een 100 m. lengte en
zou wel even duren, dus uiteindelijk in een vakantieappartement mét
werkende verwarming. 20 € all in.
Mijn goede feeën 5 € voor de benzine gegeven (mag de FIS betalen..) .
Als iemand nog eens een ballonvaart met hen wil maken:
f-neumeyer@online.de <mailto:f-neumeyer@online.de>
Lekker warm gestookt en brood & thee klaargemaakt. Morgen dus
nog maar eens het rivier-rondje naar Hann. Münden rijden... hmm.
Wat opvalt:
1 de stilte
2 dat er geen leven in de bossen is
3 dat er op deze alternatieve route weinig uitzicht is (behalve het
stukje na Hofgeisnar omhoog: een paar kilometer)
1 & 2 gelden trouwens voor bijna de hele tocht tot nu
toe, zeker voorbij Lippstad.
080411.vrijdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
84,5 |
6:47 |
36 |
13 |
9:20 |
Stammen |
17:20 |
Bad_Sooden |
14 C |
volle zon |
Het leuke
pension in Allendorf uit onze lijst had geen computer beschikbaar en
belde me door naar parkhotel_schwanenteich midden in het
kuuroordgebeuren van Bad_sooden. Kon wel computer gebruiken, maar
beetje moeilijk. Kom ik om 6: 30 beneden: ja we hebben een betere
oplossing: hier heb je de laptop , hij staat al aan, neem maar mee –
niet struikelen- tot morgen.
Groene kaartkleur:
‘s Morgens bij Trendelburg eerst die
Wolkenbruch bekeken en toen maar
-eigenwijs en dom- bedacht dat ik wel rechtdoor de berg over kon: zou
toch zeker 20 km. bocht schelen... Dat deed het ook, maar het was wel
even zweten over Friedrichsfeld en Gottsbüren.
Bij de Weser aangekomen
de westelijke oever gevolgd: jullie hebben gelijk: die is niet leuk:
groot deel fp langs de weg: blijf maar lekker op de oostoever! Lekker
rondgetutterd in Hann.Münden: wat een mooie -en vooral grote-
vakwerkhuizen. Bij een stehcafe prima capu met appelding voor 2,8 €
(vergelijk even met morgen).
Het leek ‘s middags wel vakantie: 14 C ,
volle zon ! Dat je in een dal
altijd wind mee of tegen hebt, is bekend. Nu lekker fris tegen. Hindert
niet hoor, blijft heeeerlijk. Trouwens later op de middag kreeg ik die
harde wind achter: dat was nóg leuker.
De route langs de Werra wordt steeds mooier
en is goed te fietsen en
goed bewegwijzerd. Nauwelijks iets te melden. Ook dat was vakantie.
Het bochtje voor Lindewerra stond als matig
op de kaart, dat klopte
wel: dikke prut, waar je nauwelijks doorheen kon sleuren. Vooral niet
stoppen met trappen! Waren er twee echtparen die midden op
het smalle pad stonden met acht voeten dik in de blubber: geen beweging
meer in te krijgen. Daar moest ik dan nog slippend langs zien te komen
ook... De volgende dag zag ik ze weer en hebben we er eerst om gelachen
en toen nog bijna een uur staan kletsen..
Even verder is het pad
trouwens aanzienlijk opgeknapt: andere gemeente
zoals de passerende wegwerker vertelde. Het stuk Is trouwens zo slecht
omdat het een grenspad was, dat bewust blubberig moest blijven , zodat
er geen aan land klimmen bij was. Kijk aan het einde maar eens achterom
naar boven: daar zie je de echte grensweg nog bijna ongeschonden lopen.
080412.zaterdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
84,5 |
5:18 |
40 |
15 |
10:15 |
Bad_Sooden |
~17:00 |
Eisenach |
|
|
 Vertrek 10:15 (eerst nog
snel wat zitten typen). Op het grote badplein
koffie genomen: 1 capu voor 4,20 ? !!! Parijs naast de
eifeltoren is goedkoper. Toen er een oudere -niet zo rijk te schatten-
dame ook koffie bestelde, ongevraagd een hele kan kreeg, haar beklag
deed en te horen kreeg dat ze dat dan maar had moeten zeggen, was mijn
maat vol en heb de zaak gemeld bij de VVV. Leek het er mee eens te
zijn. Dus: wel kijken, niet kopen aldaar. ga gewoon naar de overkant
(de ossies) : in Allendorf heb je a) mooiere huizen/straten b)
koffie_met voor 2,50.
 Voor
Eisenach haalde ik een dame in, die me op de steile helling van
Hörschel versloeg. Enfin, leuk, heeft me dit hotel bezorgd, stad laten
zien, op zondag nog wandelexcursie naar de Wartburg. Ook al een
europafietster die NSCR in het jaar van totstandkomen deed, etc. Tijd
van aankomst..??
080413.zondag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
29,56 |
2:38 |
38 |
10 |
9:00 |
Eisenach |
12:00 |
Bad Salzungen |
14 C |
Bloemkoolwolken |
  Vandaag de
Rennsteigroute gereden met slechts 1 tas mee. [Groen in kaart] Bad Salzungen wat
rondgereden en de trein terug. Was wel
zwaar, maar lichter dan alle verhalen
deden vermoeden. Zou het niet met kinderen/ ouden_van_dagen, etc. doen.
Vanmiddag,
zoals gezegd een potje cultuur, met een hagelbui als
uitsmijter. [is het goede pak ook eens nat].
080414.maandag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
77,58 tot route |
5:18 |
50 |
14 |
9:40 |
Eisenach |
17:50 |
Breitungen |
4-12 ° |
|
92,7 totaal |
6:28 |
|
|
|
|
|
|
|
best aardig: 80% droog, de rest buien |
Vandaag vanaf Eisenach de officiële route
langs de Werra gevolgd.
Best nog een heel eind dus, zeker als je het vergelijkt met de
Rennsteig route; aan de andere kant : die zouttoestanden had
ik niet willen missen. Bij het Rennsteig centrum nog een paar kaarten
versierd met alle loop- en fietsroutes in de wijde omtrek : iemand
belangstelling?
Daarna nog een stukje doorgereden tot aan Breitungen.
Opgepikt op de brug door kunstenaar / ex. bouwvakker die nu werkeloos
is en binnenkort zijn pensioen krijgt. Was blij met een nieuw gezicht.
Mee naar huis, wat kletsen. Later naar onderdak: vol met Hongaren,
tweede keus: ditto. Toen was het op: kom toch bij ons slapen: het halve
huis staat leeg. Om 9 uur kwam zijn vrouw van haar werk -verpleeghuis-
en keek even: hmm, wat heeft ie nou weer binnengehaald... Later bleek
ze heel aardig. Ze reizen zoveel mogelijk omdat haar ene oog al kapot
is aan de kanker en het andere een kwestie van tijd zou kunnen zijn...
Dikke wind door het dal: tegen tot Philippsthal, daarna mee.
De brug der Duitse
Eenheid in Vacha was een mooi punt: de bui stopte,
de wind kwam van achter, de temp steeg door wat zon: wat die Eenheid al
niet vermag. Trouwens leuk , de grens dwars door je huis, gedurende 40
jaar... Het is
heel interessant de nog bestaande verschillen tussen OOST en
WEST waar te nemen, zowel in landschap, bebouwing en mentaliteit van de
mensen. Heb de oude grens in de kaartjes gekleurd: geeft nog meer
perspectief.
Indrukwekkend
waren inderdaad de zoutbergen.
Onverwacht was het feit
dat het dal daarna steeds breder en vlakker wordt: je verwacht meer
engte naarmate je stroomopwaarts gaat, hier niet dus. Wel jammer dat ik
niet zo veel van het landschap heb gezien als ik wel zou willen: met al
die modder moet je steeds op het pad letten.
080415.dinsdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
64,71 |
4:17 |
42 |
14 |
10:00 |
Breitungen |
19:00 |
Trostadt |
4-12 °, meest 8 |
bewolkt, maar
bijna droog |
Na veel kletsen met
gastheer en -vrouw weg, samen met de baas
die een stuk mee wil rijden. [Ik naar boven zwoegend op een lage
versnelling, hij op een versnellingsloze fiets op de trappers staand :
twee keer zo snel, en dat voor 60 jaar.] {trouwens
voor degenen die de filmseries van de "Heimat" kennen -waar
ik zo gek op ben: In de derde serie worden na de wende een
drietal vaklui uit Dresden gehaald om het beroemde vakwerkhuis opnieuw
te bouwen: dat is exact onze gastheer}
Nadat ik
wat foto´s van hen nam, wilde hij ook even en laat prompt mijn
toestel met de telelens naar onder op de keien vallen : einde van m´n
goede Ricoh....Na bezoek aan zijn verzekeringsjuf en de nodige koffie +
in Meiningen
een fotozaak gezocht: nop, alleen een portretteerder. Zegt iemand : ja
, maar er ook een kleine Quelle hier..... blijken exact mijn toestel te
verkopen en als winkeldochter voor de halve prijs. Kan ze de accu niet
vinden: nog eens een mooi bedrag er af: nieuwe Ricoh voor 125€, doe me
dat eens na. Accu er in, kaartje er in en draaien maar !
Gekomen
tot Trostadt, een vernieuwde watermolen/hotel langs de weg.
Goed en redelijk van prijs.{naam komt nog}.
Wat me zo
opvalt hier , hiervóór en later (nu ik dit type in het
Fichtelgebergte): er wordt zo ontzéttend veel gekapt in de bossen, soms
meer dan de helft dit of vorig jaar. Te zware stormen, hebzucht,
domheid ?
080416.woensdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
88,4 |
6:01 |
50 |
14 |
9:45 |
Trostadt |
19:10 |
Strössendorf |
7-8
° |
even zon: 14 ° , in buien
-2/+2
° |
 Vandaag Hildburghausen en omgeving onveilig
gemaakt, daarna een mooi afscheid van het Werradal: mooi breed pad ,
hoog boven de vallei en een doorkomend zonnetje én de dalwind
mee. Ook de grensstreek op weg naar Coburg was mooi en rustig. Weer eens wat
vergezichten.
Nabij Coburg begon het te betrekken.
In Coburg wat foto´s gemaakt om te
bewijzen dat ik er weer was en verder 2uur de stortbui uitgezeten op
een overdekt terras, waar ze voor ons speciaal de warmte lampen
aandeden (ons= zat weer eens te zwetsen met een interessante
Duitser+hond). Daarna in buien de stad uit , wat routes uitgezocht,
Lichtenfels bekeken en me tot duitse worst laten verleiden.
Wat niet in het boekje staat en echt een kleine omweg waard is : het
klooster van de 14 heiligen, iets ten zuiden van Lichtenfels. (volg de
main route richting zuiden en je komt er van zelf , een km.
of 6 geloof ik. Weer foto´s gemaakt. Het is een unieke kerk
qua bouw: drie ovalen met heel veel ramen: moet je zien.
Verder rustige routes langs de Main met de bekende klimmetjes de dorpen
uit.
Geland bij zür Linde (zo heten ze hier
allemaal). Boers, maar goed en goedkoop: mag op de lijst. En, o ja,
diegene die mij drie - vooruit:2- volzinnen van de wirt kan
uitschrijven mag op mijn kosten ter plekke een pilsje drinken......
080417.donderdag
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
84,46 |
6:24 |
42 |
12 |
9:15 |
Strössendorf |
18:52. |
Bad Berneck |
4,4 ° - 7,7 °, later 12 |
koude
wind, later zonnig |
Vandaag de alternatieve
route naar Bayreuth
maar eens proberen. [rood en groen in kaart]
Al snel komen we -ter hoogte van Schwarzach- een
nieuw fenomeen tegen: fietspadstenen met een holte in het midden: een
perfecte test of banden, frame, bagage, jijzelf nog wel in goede staat
zijn. Als je dit haalt, mag je weer 1000 km verder...
Weet niet
wat het is vandaag, maar kom geen cm. vooruit. Naar
de samenvloeiing van de rode en de witte Main gereden, altijd wel leuk
zoiets, maar het leverde, behalve natte voeten vanwege het plaatselijk
moeras, niet veel spectaculairs op. Omdat ik daar toch al was, het
(lange) alternatief over de oude spoorbaan gereden -dus niet de
oorspronkelijke route, luilak. Daar werd ik voor gestraft: heet, koud,
pet op, bril op, dextrose (voor het eerst sinds weken) , maar nog
steeds snuiven en puffen. Wel was er een leuke wind tegen: mooie
helling af, maar je moet bijtrappen, anders sta je stil. Hier in
Altenplos een stehcafé met zeer voedzame notenkoek en de winkeldame die
haar dochter opbelt en constateert dat ze nu alwéer aan de computer zit
in plaats van Latijn te leren.... ja, ja, een leuk gesprek
volgt..
Een
paar buien waren
eruit te fietsen, maar niet allemaal.
Na een uur
of wat in Bayreuth had ik het -als erkend
cultuurbarbaar- wel gezien, dan de alternatieve route maar
een stuk afmaken. Intussen ook wat fitter geworden dankzij de Hollandse
Matjes. Dan komt er een leuke klim naar Neumersdorf : een stukje zelfs
in m´n 1e versnelling. {echt steil of toch nog moe?}. Het weer is
opgeknapt: 12 ° en zonnig. Dat helpt wel.
Ten lange
leste Bad Berneck bereikt, bij gasthof uit de lijst (aardig
en goedkoop: slagerij aan huis)
080418.vrijdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
59,8 |
4:08 |
36 |
14 |
10:45 |
Bad-Berneck |
18:00 |
Bad-Berneck |
15-16 ° |
waterzon. |
Pas om 10:45 weg: de
dochter had de sleutel van de garage mee naar
school.
Bad_berneck
naar Kulmbach v.v. gedaan. [magenta in kaart]
Wind door het dal: heen 33
km/uur , terug 17 !
De kaart
van Kulmbach mag van mij weg: ga de stad in -is maar klein.
Wil je weer weg: zoek de rivier op en vervolg je tocht (maar misschien
word ik te gemakkelijk). Trouwens: waarom al die alternatieven rondom
de stad: waarom zou je hem mijden ?
Zoals
gevraagd een alternatieve weg gezocht - en gevonden [blauw in kaart]. Dat geeft
een prettig gevoel. Bijna helemaal langs de Donau, dus vlak. Weiland nu
wel een beetje sompig, maar in het seizoen prima te doen volgens de
locale fietsers.
Stoomtreinmuseum
is groots - voor een treinengek.( de kroeg
daar op de hoek is letterlijk shit: bedorven slagroom).
Lang
getutterd bij het museum en het uitzoeken van de wegen. Op gemakje
weer naar hotel. Alle tijd. Rustige dag.
Misschien
hier even een verhaaltje over de fiets:
De
Rohloff naaf doet het
prima. Na een 1000 km maakt hij boven de 7 helemaal geen geluid meer,
er onder blijft het een beetje koffiemalen in alle versnellingen. Eerst
dacht ik dat er een andere overbrenging op moest, maar daar kom ik op
terug: in de 1e doet ie iets van 1,7 m per trap, dat is 3,7 km/uur als
je rustig trapt: val je bijna nog niet om. Lager heeft geen zin. Dan
moet je maar minder bagage meesjouwen.
Het
Avaghon-frame (ex. villinger-cabonga) is prima. Had misschien net
een maatje kleiner kunnen nemen -de bracket is wat hoog, maar dat heeft
ook zijn voordelen. Het leuke is dat ik nu opeen 26" fiets hoger zit
dan op m´n oude vertrouwde 28" giant .
De
swalbe suprême banden van 50mm zijn voor dit werk perfect: hele
goede grip op harde grond - ook in regen. In dikke modder slipt het
weinige profiel direct vol en is het hopen dat je nog vooruit komt. De
dikte helpt daar wel enorm bij. Op 3,8 bar is er een mooi evenwicht
tussen comfort en snelheid. Deze route met dit weer is wel een mooie
test voor die dingen. Conclusie: ik wil nooit meer anders. [het kan dus
goed zijn dat mijn commentaar over sommige weggedeelten: valt wel mee,
met mijn vroegere veel smallere banden heel anders was geweest...] Had
nog een hele lijst met handige en goedkope dingen: dat komt nog wel
eens...
080419.zaterdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
55,2 |
4:58 |
42 |
|
9:45 |
Bad-Berneck |
18:30 |
Marktredwitz |
2-5 |
zeer nat |
 Vertrek
in de regen. Maar die zou toch de hele dag neer
blijven komen. En als er nog íets in die wolken zit komt het er bij het
sterk stijgende Fichtelgebergte wel uit. Dat hebben we geweten. Bijna de
hele dag plenzen. Regenpak aan. Die nieuwe overschoendingen ook.
Waardeloos. Je wreef blijft droog, maar je voorvoet wordt kletsnat, met
koude voeten als gevolg. En dan stijgt en daalt het nog zo leuk in dit gebergte. Toch geprobeerd
iets van de mooie natuur mee te nemen, want mooi is het wel. Vanwege het weer gedurende de hele dag 2 mensen gezien !
Braaf de routes gevolgd tot en met Fichtelberg. [rood in kaart]. Daar onder een tractor
even geschuild en wat thee gedronken (in de verpakking die ik aan had
en de druip die daar uit komt durf ik niet met fatsoen een gaststätte
binnen, waar half Duitsland zich warm zit vol te schransen aan de
zaterdagse mittagstisch). Gezien de verdere routebeschrijving met een
heleboel erge klimmetjes én het feit dat er voor mijn neus een mooi
bordje Marktredwitz stond met het tekentje van de eurowegen, dacht ik:
dat is vast korter. DOM, dom. Leert het ook nooit. Groen in kaart: over Nagel, hohenbrand, Kösseine (de
top) luisenberg, alexandersbad centrum, kleinwendern, sichersreuth, dan
op tast parallel aan grote weg, uiteindelijk hier beland. Vanwege de
nattigheid is hier = JH. Met gratis een hele avond een
laptop: dit rapport.
Heb wel heel veel steile klimmetjes op m´n hals gehaald vandaag. En dan
die dauerregen...
In 1 dag bijna m´n remblokje totaal versleten, terwijl ik er normaal een
jaar of 3 mee doe... als je vandaag naar beneden mocht, dan
was het een en al kuil en modder, vandaar.
Tot over een week of zo,
Bert
Ten eerste een excuus voor de vele type- en spellingsfouten in het
Praag-4 verslag. Dat komt door: vermoeidheid, vreemde laptop, en ‘word’
dat persé alle Nederlandse woorden in correct Duits wil schrijven. Dan
zie je het een en ander over het hoofd.
080420.zondag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
54,27 |
4:21 |
53 |
12 |
|
Marktredwitz |
|
Marktredwitz |
|
heerlijk zonnig |
Vandaag
eerst dochterlief opgehaald bij het station. ‘s Middags
haar
toch een proefje van het Fichtelgebergte willen geven, dus de formele
route, die ik gisteren vanwege de regen verliet -zie aldaar[magenta in kaart]- tussen
Marktredwitz en Mehlmeisel OW en WO gereden.
We hadden heerlijk zonnig weer - des dochters
eigen. Op een paar
verbeteringen na was het een leuke oefentocht en ze vond de omgeving
fantastisch. Dat is het ook wel als je zo uit de trein stapt.
Samen in de JH blijven
slapen.
080421.maandag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
69,26 |
6:06 |
59 |
11 |
9:45 |
Marktredwitz |
18:30 |
Horni Zandov |
11-17, meestal
15 |
Eerst wat zon, later trok het dicht |
 Vertrek 9:00, maar boodschappen. Tot de grens geen problemen. Na
de grens toch wel een enigszins ander
soort wegen, zeker qua onderhoud...! (alhoewel pal na de grens de EU
een super fietspad financierde). De alternatieve route gereden (de formele dus Niet) , inclusief een
bezoek aan Frantiskovy Lazne.
Cheb was een onverwacht mooie stad - en bekijk de buitenwijken eens...!
Daar steekt het ex. Oost Duitsland toch rijk bij af. De
reacties op fietsers -vooral in die buitenwijken- is beetje zwart/wit:
De meeste mensen kijken bewust de andere kant op, willen je niet zien
of vinden je idioot; anderen kijken, vragen zich af of ze kunnen helpen
en proberen dat ook: oudere mensen of fietsende jongeren.
Interessant, zullen we maar zeggen.
De gele bordjes in
Tsjechië zijn prima, de potholes ook - op hun
manier. De bewegwijzering was zo goed dat we het principe gingen
hanteren: twee kruisingen zonder bordjes ?: dan zitten we zeker fout:
ga maar terug.
We hadden
wat last van ‘dalwind’ tegen .
Geslapen
in leuk pension in Horni Zandov. Was er precies op
het moment dat we moe werden. Platteland, maar daardoor leuker en
gezelliger dan stadspension.
Vanmiddag
tijdens een afdaling met 58 km/u begon de zaak plotseling te
shimmiën: een eng gevoel bij die snelheid zo wiebelend een bocht in
moeten gaan. Het was snel te stabiliseren en kwam door groot verschil
in gewicht achtertassen op dat moment, maar toch...
Moeten we aan de helm ?!
080422.dinsdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
57,7 |
5:05 |
42 |
11 |
10:00 |
Horni Zandov |
19:00 |
Konstantinovy Lazne |
5-12, 's
middags rond de 7 |
hele felle NO wind met af en toe
buien-restanten |
 Vertrek na een
ontbijt met o.a. verse selderij ! Geeft pit
voor de hele mooie lange helling van 2,8 km. , waar we mee starten. Mooie
vergezichten door de nevel
heen.
Mariënbad
is herrijzende glorie.
De
alternatieven van de dag gereden (samen is dat makkelijk: alle twee
een route). Het alternatief bij Klooster Tepla was wel koud door de
doorstaande
wind, maar het zeer goede diner ( om 15:30) in het warme klooster deed
alles vergeten.
Slapen in
Flora in Konstantinovy Lazne.. Het was niet zo best , vooral
de huiswacht en het onderhoud: goed ding, slecht beheerd. Het
stadje was (nog) wat verlaten, maar wél mooi.
080423.woensdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
99,46 |
8:01 |
50 |
12 |
8:30 |
Konstantinovy Lazne |
21:08 |
Komárov |
12- 18 |
bloemkoolwolken en veel zon |
Vertrek
na een zeer matig ontbijt.
Sipin als nederzetting niet bewust gezien, maar de haarspelden op en
neer waren de enige van de hele reis - en nog te doen óok.
Het hele stuk tot aan de stad Plzn was mooi
over hoogvlaktes, met
kuddes herten op de landerijen en rennend over de weg.
We onderzochten en
keurden een nieuwe route Plzn IN goed; de
alternatieve route de stad UIT was niet te vinden, zelfs de
plaaselijke politie zag het niet {dag later vonden we de fout}
Lekker
gegeten in een plaatselijk zeer populair (dus goed)
dienblad-restaurant met natuurvoeding.
Mooie
parken en boulevard. De brouwerij bezien zonder nuttigen van het
edele Pilzner: dan weet je zeker dat je geen km. verder komt....
Vanwege
slaapplaatsproblemen en ondergaande zon vanaf Dobriv tot aan
Komárov de 117 gereden, en niet de route. Aankomst
bij
laatste schemer.
In Dobriv
is langs de route een nieuw pension, maar dat pretendeerde
vol te zijn - waar maakten we dat toch eerder
mee..? [eigenlijk hadden we in Rokycany moeten
blijven slapen, achteraf bezien]. Het
‘pension’ in Komárov uit de lijst moet geschrapt: niet alleen
simpel, maar simpelweg vies. Even
eerder langs het plein is er een
nieuwe -en goede: Penzion Komárov, Námesti J. Husa 38.
Het was
een mooie tocht met veel vergezichten en aardige dorpjes: niet
rijk, maar -meestal- ook niet verwaarloosd. Talea had
kilometers lang
een wipzadel en kon me (dus) niet inhalen voor het gereedschap, wat
niet zo leuk voor haar was. Zelf wat
last van aders in kuit.
080424.donderdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
78,2 |
5:42 |
45 |
13 |
10:30 |
Komárov |
18:15 |
Zadni-Treban |
12-18
|
Bloemkoolluchten met heel veel
leeuweriken.
in stad soms
22 |
 Leuk gesprek met jongen van pension: lang in
Londen gewerkt in de bouw,
nu hier thuis weer zijn eigenlijke beroep: automonteur. Later nog langs
geweest en over de Rohloff-naaf gediscussieerd. Heel aardig: had tóch ontbijt gemaakt voor ons.
Wij zijn met de trein (met fietsinstap op 1,50 m., dát is
leuk tillen met al je bagage er op ..!) van Horivice terug gereden naar
Rokycany om nu netjes de route te rijden [geel in kaart]. Ter plaatse eerst een koffie
(met hard klutsen maak je van melk toch geen slagroom, maar wél lekker
schuim)
Hele dag min of meer een vals plat mée en de (weinige)
wind óok. Tempo tussen de 8 en 14 km/u; in afdalingen natuurlijk harder.
Treuzelen, genieten.
Rustige mooie wegen door ruim landschap . Af en toe een verrassing,
maar dat hoort er bij.
Rond de spits zijn de wegen drukker: vooral de 114 ná het alternatief
rond Horovice was rond 16:00 / 17:00 vol met vrachtverkeer.
Pension uit lijst te Zadni-Treban. Wat shabby en het
water is GEEN drinkwater, zonder alternatieven: schrappen uit de lijst.
[Als je bij het plaatselijk station het fietsbruggetje over de rivier
neemt heb je aan de overkant een prima pension, maar dat is -voor ons-
napraten]. Heerlijk zitten bunkeren in het centrale restaurant in Revnice (ondanks
lage fietstempo, maar dankzij de 100 km. gingen een omelet, forel_met,
en dik toetje er best in bij dochterlief).
De truc om op korte afstand van een grote stad rond een station de
overnachten werkte ook hier weer best: goedkoop, handig, late
verbindingen.
De pink voor de derde keer ontstoken, en een stuk uit een kies....
reizen = lijden ?!
080425. Vrijdag.
'S Morgens eerst naar Karlstein; later met trein bezoek aan
Praag. Bijna hele dag plensbuien. Kalverstraat met
toeristen, maar dan in de hele stad... Dure, slechte
eetgelegenheden... enfin, kan je vast weer wennen aan Holland.
080426.zaterdag.
km |
rijtijd |
top |
gem. |
weg |
waar |
aan |
waar |
temp |
weder |
61,8 |
4:59 |
38 |
12 |
10:00 |
Zadni-Treban |
18:30 |
Praha |
graad of 18 ? |
Lekker zonnetje |
Laatste fietsdag: naar
Praag.
Rustige
dag, lekker peddelen en route-problemen oplossen. Toch nog
even
zorgen dat je op tijd bij de trein bent... Geen
toeristje
meer gespeeld: geen van beiden nog zin.
FIS.
Dat was het dan. Veel plezier er
mee, net zoals aan deze kant...
Bert
P.S.
Zal over een week -als ik weer thuis ben- apart een lijst met
logeeradressen maken/verbeteren.
Er zijn een paar honderd foto’s van allerlei situaties. Vraag maar en
ik kijk of er iets te leveren is.
|